Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

انسان شناسی مقدمه برای تمام علوم

انسان شناسی مقدمه برای تمام علوم

حتی تفسیر قرآن نیز که بنابر اعتقاد برخی مفسرین از علوم بشری است و بر سبیل عقل و نقل میرود

در علومی چون فلسفه تاریخ، انسان شناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه اخص ، چه در جنبه اجتماعی و چه در جنبه فردی شاید بتوان انسان شناسی را مقدمه برای تمام این علوم دانست.

مثلا در فلسفه تاریخ اگر انسان شناسی مبنا و محور قرار گیرد می توان سیر تاریخ را با توجه به انسان و خصائص او بهتر تفسیر و تحلیل کرد. همچنین است در جامعه شناسی، چرا که این انسان است که با افعالش جامعه را می سازدو این انسان است که جامعه را می شناسد پس اگر انسان شناسی محور باشد تحلیل جامعه شناس بنابر شناختی که از نوع انسان و خودش دارد تحلیلی بهتری خواهد بود. بازخورد رفتارهای اجتماعی بر افراد و بالعکس می تواند تحلیل های جامعه شناسی را بهتر کند.

فلسفه اخص هم که با سیر انفسی تحقق میابد رجوع انسان به خودش است پس اصل اصول، محور قرار دادن انسان است.((من عرف نفسه فقد عرف ربّه))

اهل عرفان نیز انسان را به عالم کبیر تشبیه کرده اند و بزرگانی چون عزیز الدین نسفی و بن عربی بحث های مفصلی پیرامون انسان شناسی دارند و اهل سلوک مختصر و مفید گفته اند:

بشناس قدر خویش که گوگرد احمری

علومی که نامبرده شد جدای از هم نیستند و مکمل یکدیگرند و اگر به کمک ارائه مفاهیم دینی و علوم نقلی برای عملی شدن آن ها نیایند موتون شاید قابل پیاده شدن به نظر نمی رسند.

و خود شرع نیز سد راه عقل نکرده و اجازه ارائه ادراکات عقلی را داده است.

حتی تفسیر قرآن نیز که بنابر اعتقاد برخی مفسرین از علوم بشری است و بر سبیل عقل و نقل میرود پس دین نتنها نهی از اندیشه نکرده است در آیات و روایات کرارا سفارش آن شده که به دلیل وضوح کامل از گفتن مصادیق پرهیز می شود.

پس انسان شناسی مقدمه برای علوم دینی نیز هست ((چرا که این انسان است که می اندیشد))که البته همین انسان شناسی با اتکاء به وحی و علوم نقلی همراه می گردد.

اگر بسان اهل الحدیث و وهابی ها بخواهیم تحلیل کنیم از سیره رسول الله صلی الله علیه و آله دور افتاده ایم چرا که نه ایشان نهی از تفکر کرده اند بلکه امر به تفکر نموده اند و عقل را ارج نهاده و خودشان امر به آموختن داده اند پس این طیف یعنی اهل الحدیث ، وهابی ها و اخباری ها هیچ عمقی در معارف نداشته و این نیز به نوبه خود ریشه در نقص انسان شناسی این ها دارد چرا که اگر کوچکترین شناختی از انسان داشتند می دانستند که انسان بدون اندیشه و تفکر حیوان است.

ارسال نظر

خوش آمدید

سلام، من وحید زاهد هستم

توفیق تحصیل در رشته ادیان و عرفان در دوره کارشناسی ارشد را داشتم و در حال حاضر مشغول تبلیغ و ترویج مسائل بنیادی در حوزه  دین و فلسفه هستم

استفاده از مباحث مطرح در وبلاگ فقط با ذکر منبع بلا مانع است 

آمار

  • بازدید امروز: 11
  • بازدید دیروز: 8
  • بازدید کل: 34276